Terwijl ik een presentatie over mijn persoonlijke verhaal aan het uitwerken ben en iets rond positiveren toevoeg, zoek ik een passend beeld. Al snel kom ik uiteraard bij de vergelijking met het glas dat voor de één halfvol en voor de ander halfleeg is. Ik ontdek echter nog een derde interpretatie, namelijk dat het glas altijd helemaal vol is. Want waar geen vloeistof zit, komt plaats vrij voor lucht. Dus technisch gezien kan het zelfs nooit leeg zijn. En dat lucht levensnoodzakelijk is, weten we allemaal. Ademruimte. Ruimte om te ademen. Jezelf te zijn. Positief naar jezelf, anderen en de context te kijken.
Het glas op die manier drinken is voor velen moeilijker dan in een spiraal van klagen, zagen en negativiteit te verdrinken. Het lijkt soms wel een autodestructieve reflex die we onszelf aangeleerd hebben, waarbij verwijten omwille van wat niet is makkelijker wordt dan dankbaar zijn voor wat wel is. Zo vorm je al snel een soort interne broeikas voor een slecht (eigen)gevoel en bovendien zijn die emoties besmettelijk voor de mensen om je heen. Nu we uit de kerstslaap ontwaakt zijn, de kinderen bij koude temperaturen weer naar school gaan en de griep opnieuw de kans krijgt om extra gastheren te vinden, doe ik graag een warme oproep om de samenleving niet met zorgen maar met positiviteit te bestuiven. Lees volledige tekst Spaghetti